Continua sense ploure i això ha fet que la comarca del Priorat sigui la que es troba en una situació de sequera més crítica de tot Catalunya. Fa uns dies us explicàvem que l’Ajuntament de Falset havia imposat restriccions pel que fa a l’ús d’aigua de la xarxa d’abastament. Doncs, aquesta setmana, a més, ha llençat la campanya Tanquem l’aixeta, per conscienciar la població de la necessitat d’estalviar aigua.
L’alcalde de Falset, Carlos Brull, explica en declaracions a la Ràdio que “actualment, la situació és complexa ja que portem tres anys de dèficit hídric. A més de totes les conseqüències que això té en el sector agrari, ara també comencem a patir per l’abastiment als municipis".
Fa aproximadament un mes que Falset va publicar un BAN amb les restriccions d’aigua per a la població degut als baixos nivells del dipòsit de Sant Gregori, que el passat 21 de juny es trobava tan sols al 10% de la seva capacitat. Amb l’ajuda de camions cisterna, s’ha aconseguit millorar les reserves, les quals es pretenen complementar amb la construcció d’un nou pou que es preveu que entri en funcionament a principis d’agost. “Creiem que la primera quinzena del mes que ve podrà entrar en funcionament. Segurament aprofitarem i perforarem a uns cinquanta metres més de profunditat ja que els estudis ens diuen que hi ha una altra beta d’aigua. Esperem que aquests cinc o sis mil litres per hora ens ajudin a mantenir les reserves d’aigua del pou de Sant Gregori”, explica.
Malgrat això, l’Ajuntament ha llençat la campanya Tanquem l’aixeta, amb l’objectiu de conscienciar la població sobre la necessitat d’estalviar aigua. “Tots aquests petits gestos quotidians ens han d’ajudar a prendre consciència de la situació que estem patim. Cal estar atents a les petites fuites que tenim a casa, apagar l’aixeta quan ens rentem les dents o fer-nos una dutxa en comptes d’una banyera”, afirma Brull.
L’alcalde insisteix en què tothom prengui mesures d’estalvi, i més, ara a l’estiu, quan la població del municipi augmenta. “A l’agost la població de Falset creix degut a les segones residències i al turisme. Estem preparant una campanya amb la col·laboració dels establiments d’hostaleria per tal de conscienciar a la gent que ens visita que estem patint una situació important de sequera i no podem malgastar l’aigua”.
Amb tot, Brull insisteix en que calen solucions estructurals per garantir el subministrament d’aigua als municipis del Priorat i per la supervivència de l’activitat econòmica de la comarca. “Si no solucionem el tema de l’aigua de manera estructural, la supervivència econòmica del Priorat està en risc. A la zona nord de la comarca hi ha pagesos que porten dues temporades Sense poder fer collita i això posa en risc les economies familiars i dels pobles”.
És per això que l’alcalde de Falset posa pressa a la Generalitat i al Govern de l’Estat perquè accelerin els projectes per poder portar aigua de l’Ebre a la comarca. “Aquest projectes es van demanar al Ministeri, a través de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre, que els està començant a tirar endavant però no amb la celeritat que nosaltres voldriem” Brull explica que “des de l’Ajuntament de Falset demanem que els considerin com a projectes d’urgència perquè ara ja està en risc l’abastament d’aigua de boca a les poblacions”. Així mateix, el batlle falsetà inisiteix en què “cal que remem tots junts i no fer de l’aigua una qüestió política de partits. Vivim una situació de risc d’abastament i de risc de supervivència del nostre sector agrari. Ens hi hem de posar a treballar ja”.