El passat 5 de novembre es va presentar a Vilafranca del Pendès el primer estudi de l’oferta d’enoturisme sostenible, responsable i innovador, dins de la tercera fase de l’informe Wine Travel Observer que impulsa l’Escola d’Enoturisme de Catalunya.
L’estudi, basat en més de 300 enquestes a negocis enoturístics, analitza aspectes com la sostenibilitat ambiental, la responsabilitat social i la innovació de les empreses enoturístiques que formen part de les nou Rutes del Vi de Catalunya, inclosa, lògicament, el Priorat. Així, conclou que Catalunya obté una valoració global de 7,3 punts sobre 10, amb uns valors equilibrats en sostenibilitat ambiental (7,4), responsabilitat social (7,2) i innovació (6,5).
Segons el seu investigador, David Jobé, “Catalunya presenta un model madur, coherent i diversificat, amb una orientació compartida cap al turisme responsable i l’autenticitat com a factor competitiu”.
En el cas concret del Priorat, l’estudi atorga una nota mitjana de 6,9 punts en establiments turístics sostenibles, amb una clara tendència al creixement dels allotjaments rurals sostenibles i dels models col·laboratius vinculats a la vinya, com els packs combinats de visita, àpat i allotjament.
A més, el territori obté una valoració de 6,8 punts en espais culturals del vi i dona especial importància a la Cartoixa d’Escaladei, exemple d’espai patrimonial que integra cultura, història i paisatge vitivinícola. L’informe també subratlla la coherència social i paisatgística del Priorat, que consolida la seva identitat com a territori enoturístic sostenible, arrelat i autèntic.
Entre els reptes de futur, destaca la necessitat de continuar treballant en la digitalització responsable, la formació enoturística i el treball en xarxa amb els agents del territori per reforçar i potenciar un model turístic sostenible i coherent amb els valors del Priorat.
