Informatiu cap de Setmana 14-02-2026

Tota l'actualitat de la comarca del Priorat. Amb Manel Sales Martori.

Les pluges de les darreres setmanes han provocat diverses afectacions en algunes infraestructures dels municipis on més aigua ha caigut. És el cas de Cornudella, on hi van caure fins a 165 litres durant el pas de la borrasca Harry i als quals s’hi ha sumat la nevada d’aquest cap de setmana. Això ha causat despreniments de talussos i afectacions a camins i cases antingues i l’esfondrament d’una part de la plaça de l’ermita de Sant Joan del Codolar.

L’alcaldessa del municipi, Meritxell Cardona, explica que “l’acumulació de pluja ha fet que el terreny no pugui absorbir-la tan ràpidament i ha provocat que tant marges com talussos s’hagin desprès”. Amb tot, destaca que “principalment hem patit desperfectes en camins i també a la plaça de l’ermita de Sant Joan del Codolar, que se sustenta sobre un marge molt antic, amb pedres molt grosses i en un hort de difícil accés”.

També a Ulldemolins, una part de l’ermita de Santa Magdalena va patir un esfondrament a causa de les pluges. Sergi Méndez, el batlle ulldemolinenc, afirma que “degut a l’acumulació de pluges i també per la neu que va caure aquest cap de setmana, sumat al fet que es tracta d’una estructura que, ja de per sí, estava debilitada, doncs va caure bona part del darrera de l’ermita”. Així, afegeix que “tot i que no hi va haver cap afectació personal, sí que els danys materials són importants”.

Un patrimoni arquitectònic difícil de gestionar

Aquestes afectacions a les ermites evidencien que, sovint, necessiten d’un manteniment difícil de gestionar a causa de que, en moltes ocasions, la titularitat de l’edifici no concorda amb el propietari del terreny, es tracta de construccions protegides i que, a més, tenen un alt valor sentimental per a la població.

Tal i com explica l’alcaldessa de Cornudella, “la titularitat de l’espai és complexa i ens hem posat en contacte amb els veïns propietaris, l’Arquebisbat de Tarragona i el Parc Natural de la Serra de Montsant perquè siguin còmplices de tot el procés de rehabilitació”. “Tenim una previsió a mig termini per actuar-hi i no desistirem en buscar tot tipus d’ajudes per tal de recuperar aquest espai emblemàtic, tant a nivell cultural, esportiu i espiritual, que és de molta estima per al veïns de Cornudella i per als visitants de Montsant””, diu.

Per la seva banda, des d’Ulldemolins, l’alcalde afirma que “en el cas de l’ermita de Santa Magdalena, és de titularitat municipal, així està recollit i lligat des del segle XVIII, però sí que és veritat que a la comarca, també al nostre poble, hi ha molts espais que al seu dia van ser immatriculats per part de l’Església que ara tenen problemes de conservació”. D’aquesta manera, afegeix que “normalment, es tracta d’edificis que que són patrimoni cultural i que es mantenen gràcies a les aportacions dels veïns i veïnes tot i que això no els pot responsabilitzar de la seva conservació”.

Així doncs, tant l’Ajuntament de Cornudella com el d’Ulldemolins treballen intensament per tal de restaurar el més aviat possible les afectacions a les ermites de Sant Joan del Codolar i de Santa Magdalena. 

WhatsApp_Image_2026-01-27_at_09.40.13.jpeg

WhatsApp_Image_2026-01-26_at_08.44.01.jpeg

Publicitat