El Centre d’Estudis Falsetans (CEF) ha fet entrega aquesta setmana del pendó de Sant Antoni a la parròquia de Falset, després del requeriment de mossèn Xavier Roig, que sosté que la peça és propietat de l’Església.
El president del CEF, Anton Vidal, explica que el pendó havia estat custodiat per l’organització de l’Encamisada des de l’any 1992, quan l’aleshores rector de la parròquia, mossèn Anton Roquer, va considerar que la peça no havia d’estar guardada a l’església. “Quan jo vaig entrar, cap als anys 76 o 77, el pendó es guardava a l’església. El teníem a la sagristia, dins d’un armari, i cada any s’anava a buscar allà. Però amb l’arribada de mossèn Roquer, ell va considerar que aquella peça no havia d’estar custodiada per la parròquia. Va dir que, si qui organitzava l’Encamisada era el Centre d’Estudis, el més lògic era que el pendó estigués amb nosaltres. I des d’aquell moment, el vam començar a custodiar al Centre d’Estudis Falsetans”, diu.
Ara, però, l’actual rector n’ha reclamat el retorn i, tot i que la junta del Centre d’Estudis ha decidit entregar-lo, Vidal assegura que no existeix cap document que acrediti formalment la propietat del pendó: “el mossèn va reclamar el pendó assegurant que era propietat de l’Església. Davant d’això, jo li vaig demanar algun document que ho acredités, perquè enteníem que calia una justificació formal per fer-ne l’entrega. Aquest document, però, no existeix; tot es basa en una transmissió oral i en el convenciment que històricament havia estat vinculat a la parròquia”. Així, afegeix que “per part nostra no hi havia cap inconvenient a retornar-lo, però com a entitat hem de retre comptes davant la Junta General i explicar totes les decisions que es prenen. Per això consideràvem necessari disposar d’algun tipus de justificació abans de formalitzar-ne el lliurament”.
El president del CEF també remarca que la peça necessita una restauració i confia que, a partir d’ara, els nous responsables assumeixin aquesta tasca de conservació. “El pendó necessita una restauració. De fet, nosaltres ja teníem la voluntat de començar a treballar-hi. Ara, però, si finalment es considera que la peça és propietat de l’Església, entenem que seran els responsables de patrimoni de l’Arquebisbat qui hauran d’assumir les actuacions necessàries per restaurar-lo i garantir-ne una bona conservació”, afirma.
Segons explica Vidal, la voluntat de la parròquia és exposar el pendó a l’altar de Sant Antoni. Tot i això, demana que es prenguin les mesures adequades per garantir-ne un bon estat de conservació. “La idea és fer una vitrina i exposar el pendó a l’altar de Sant Antoni. Ara bé, també caldrà prendre mesures de conservació adequades, perquè no es pot exhibir sense cap protecció. Ja tenim experiències d’altres anys que demostren que la peça és delicada i que necessita unes condicions específiques”, diu el president del CEF, que afegeix que “la construcció de la vitrina correspondrà a la parròquia, i nosaltres aquí no hi intervenim. Però sí que estarem pendents que es garanteixin les mesures necessàries per preservar el pendó en bon estat. Parlem, sobretot, d’una il·luminació adequada, que no malmeti la tela, i d’evitar l’exposició directa a la llum natural perquè es pugui conservar correctament amb el pas del temps”.
Malgrat el retorn del pendó a l’església, des del Centre d’Estudis Falsetans asseguren que en cap moment s’ha qüestionat que la peça continuï participant a l’Encamisada, tal com ha fet tradicionalment cada any: “això en cap moment s’ha discutit ni qüestionat. S’entén que tot continuarà igual i que el pendó seguirà participant a l’Encamisada com s’ha fet sempre. El que es planteja ara és simplement una qüestió de titularitat, ja que la parròquia en reclama la propietat”.
El pendó de Sant Antoni data de la dècada dels quaranta del segle passat i, amb el pas dels anys, s’ha convertit en un dels principals símbols de l’Encamisada de Falset. Actualment, el porten els hereus i les pubilles de l’any, que, a cavall tanquen la rua d’aquesta festa tradicional d’interés nacional de la capital del Priorat.
*Imatge: El pendó de Sant Antoni durant la rua de l'Encamisada. Foto: falset.org.





