Informatiu cap de Setmana 08-08-2026

Tota l'actualitat de la comarca del Priorat. Amb Manel Sales Martori.

Notícies

  El proper 26 d’agost, Falset serà l’escenari de la sortida de la cinquena etapa de la Vuelta. Una de les...

Divendres, 07 Agost 2026 12:26

  Els consells comarcals rurals de la demarcació de Tarragona, és a dir, els del Priorat, la Terra Alta, la...

Divendres, 07 Agost 2026 11:57

L’Associació Cultural La Clavellinera organitza, aquest dimarts 11 d’agost, una nova edició del taller dedicat a La...

Divendres, 07 Agost 2026 11:38

El modista i artista falsetà Josep Ahumada serà enguany l'encarregat de pronunciar el pregó de la Festa Major. A Ràdio...

Dijous, 06 Agost 2026 12:04

  El Priorat es prepara per viure dimecres vinent, 12 d'agost, un dels esdeveniments astronòmics més...

Dijous, 06 Agost 2026 10:56

L’atur va augmentar en 20 persones al Priorat durant el mes de de juliol. Això fa que, actualment, a la comarca...

Dijous, 06 Agost 2026 09:21

  El Consell Comarcal del Priorat ha presentat al·legacions al Pla territorial sectorial per a la...

Dimarts, 04 Agost 2026 18:59

Una seixantena de carros i cavalleries van participar aquest cap de setmana a l’Encamisada de Falset, una de les festes més emblemàtiques de la capital del Priorat i declarada Festa Tradicional d’Interés Nacional per la Generalitat de Catalunya l’any 2011.

Durant dissabte al vespre i diumenge al matí, l’Encamisada va desfilar pels carrers de la vila amb els falsetans i les falsetanes ben habillats amb el tratge tradicional català de finals del segle XIX. En la jornada del diumenge, va participar-hi la consellera de Cultura de la Generalitat, Natàlia Garriga, que va afirmar que és un goig veure tot un poble participant de la festa. “És una festa molt Bonica perquè tothom se la fa seva i veus com totes les generacions hi participen. De grans a petits es traspassa la il·lusió per prendre-hi part”, va descatar.

Des de l’organització del Centre d’Estudis Falsetans, Anton Vidal, valorava molt positivament el desenvolupament de l’Encamisada d’enguany, ja que “no s’ha hagut de patir cap ensurt, ha fet molt bon temps i la gent ha disfrutat molt”.

L’encamisada d’enguany s’ha hagut d’adaptar als canvis imposats per les noves normatives de benestar animal i seguretat. Per una banda, la llei de benestar animal estableix que a sobre d’un cavall només hi pot anar una persona, per la qual cosa, els hereus i les pubilles, encarregats de portar el pendó de Sant Antoni, es van haver d’anar turnant per anar sobre el cavall durant la rua.

A la vegada, per seguretat, van haver de dur casc en tot moment, cosa, que tal i com explicava Vidal, influeix en el tarannà de la Festa.“Des del Centre d’Estudis hem lluitat sempre perquè l’Encamisada fos una festa lluïda, i això ho vam aconseguir quan al 2011 va ser declarada Festa Tradicional d’Interés Nacional de Catalunya però les noves lleis sobre benestar animal i seguretat afecten directament a la festa, no a l’organització, però sí al taranná de la festa”.

L’edició d’enguany de l’Encamisada també va comptar amb la presència i participació de l’arquebisbe de Tarragona, Joan Planellas, qui va ser l’encarregat de fer el pregó d’inici de la festa i oficiar la missa major en la que es van beneïr els panets de Sant Antoni i es va ballar la Jota de Falset.encamisada24.jpeg

encamisada242.jpeg

Publicitat